Shalom Iran | آیا عید شما مبارک است ؟
391
post-template-default,single,single-post,postid-391,single-format-standard,mkd-core-1.0.1,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,onyx child-child-ver-1.0.0,onyx-ver-1.4.1, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,woocommerce_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.2,vc_responsive

آیا عید شما مبارک است ؟

آیا عید شما مبارک است؟

 

هر ماه که براخای ( برکت ، کپی ברכת ) مهتاب میگویم به نقل خاطراتی که مادرم از ایام کودکی زمانی که دوساله بودم میافتم،  زمانی که در یک شب مهتابی من با دیدن ماه در آسمان بهانه گرفته واز پدر و مادرم میخواستم ماه را برایم از آسمان بگیرند و به من بدهند و خود تصور کنید که پسر بچه ای که لج گرفتن ماه آسمان را داشته باشد به این آسونیها آرام نمیشود.

ضرب المثل معروف میگوید لج شاه را میشه شکست اما لج بچه را نه و حسابش را کنید که پدر و مادرم آن شب جه بر سشان آمده تا مرا آرام کنند.

همین ماه در آسمان نه فقط پدر ومادر من را به دردسر انداخته بلکه خیلی از یهودیان را نیز به کشتن داده.

البته سوء تفاهم نشود کشتار یهودیان به خاطر لج بازی من در آن شب اتفاق نیافتاد ولی به خاطر همان ماهی بود که من اشتیاق داشتن آن را داشتم رخ داده.

اجازه دهید برای بهتر نتیجه گرفتن از این نوشته مقداری اطلاعات را به نظر شما برسانم و برای مثال برای شما روشن شود که دعای ماه چیست  و الی آخر.

.طبق قانون یهود هر شخص وظیفه دارد برای استفاده از هر نعمتی در این جهان دعای خواص آن را ادا کند

وقتی از خواب بلند میشود با باز کردن چشم خود دعای از خواب بلند شدن را میگوید زمانی که دست خود را میشوید دعای دیگری مخصوص شستن دست را میگوید، قبل از شروع صحبت کردن در آغاز روز دعای مخصوص حرف زدن را بیان میکند، دعای مخصوص شنیدن، لباس پوشیدن، کفش به پا کردن، راه رفتن، بو کردن، نوشیدن، خوردن، دعای مخصوص خوردنیهای زمینی، درختی، دریایی، زمان خوردن ، مقدار خوردن، دعای بعد از خوردن، دعای بعد از به دستشویی رفتن، دعای مخصوص خواندن و ……… دعای مخصوص زمان و تقویم.

شاید برای خیلی ازغیر یهودیان تا اینجا یک سئوال پیش آمده باشد و آن این است که اینقدر که میگویند یهودیان زرنگ و اهل کسب کار و معامله گر هستند این همه دردسر برای چیست؟ اگر هدف شکر گذاری از نعمتهای حداوند است، یک حدایا به امید تو خیر وخلاص این همه ببر و بیا برای چی؟

واقعآ این همه دردسر برای چی؟ آیا برای حداوند همین که بگوییم شکر، ادای مطلب نمیکند و قدر شناس بودن ما را نمیرساند؟

حقیقت چیز دیگری است، حقیقت آین است که حداوند احتیاج به دعای انسان ندارد بلکه تنوع این براخا ها، طرز بیان وزمان انجام آن درایت نهفته در فرهنگ ملتی است که او را در طی هزاران سال توام با سختی، کشتار، اسارت، آوارگی  تا به امروز پویا و قوی نگه داشته.

به نظر شما خطر ناک ترین چیز برای یک انسان چیست؟

اجازه دهید واضح تر این پرسش را مطرح کنم چه چیز باعث نابودی یک انسان آزاد و خلاق میشود؟

از دیدگاه آیین یهود تنها عامل رکود و از بین رفتن یک انسان آزاد و خلاق که از نظر روحانی(کپی רוחן) شبیه حداوند آفریده شده بی تفاوتی است.

بی تفاوت بودن و دنبال رو بودن بدون تامل و تفکر آدم را برده  و اسیرو بی هویت میکند.

در مقالۀ قبل خود معنی  کلمۀ آدم را که کپی حرف به حرف عبری است شرح دادم  (אآדدםم   ) از آنجا که انسان یک وجود خاکی است میبایست با روحی  الهی خود را لایتناهی کند، و فرمول این تکامل در خود کلمۀ آدم گذاشته شده.

اگر حرف انتهای کلمۀ آدم را به اول کلمه منتقل کنیم میشود מאדیعنی بی نهایت و زیاد، بدین ترتیب الگوی کلمۀ آدم خود پیغامی برای بشریت دارد که فقط در عبری قابل بررسی است.

در عبری کلمۀ آدم جمع نوشته نمیشود و اشاره به این موضوع دارد که تمام انسانها از یک ریشه بوده و یکی هستند .

یهودیت به ما میآموزد چگونه متحد شده وبا دوری از تفرقه این میم را به اول اسم آدم آورده تا خود را ابدی کنیم .

با این توضیح و درک تقدس (کپی קדש)کلمات عبری و آگاهی به معنی هر حرف در بیان کلمات متوجه پیامی ورای معنی تحت الفظی آن میشویم.

از این رو یهودیت به ما توجه کردن را میآموزد، یک فرد یهودی چه مذهبی و چه غیر مذهبی اولین دعایی را که به فرزندش میآموزد دعای مهم شمع ایسرایل است که با کلمۀ שמע شروع میشود یعنی اسراییل درک وتوجه کن.

یهودیت به ما میآموزد که به کوچکترین چیز در این دنیا توجه کنیم  از این جهت هر صبحگاه با باز کردن چشمان خود و دعای مخصوص بیدار شدن توجه میکنیم که چرا بیدار شدیم ویا با براخای شستن دست به این عمل ارزش داده و یک جهت مثبت به این عمل شاید خیلی ابتدایی میدهیم و یا زمانی(کپی זמן) که دعا برای شنوایی خود میخوانیم متوجه میشویم میبایست شنیدن ما جهت سازنده داشته و درک کنیم آنچه را که میشنویم و یا با بیان دعای پوشیدن، راه رفتن، نوشیدن، خوردن و…….ما را متوجه رفتار خود و باز ده آن میکند و با دعای زمان که به ما میآموزد که دنیای ما یک دنیای محدود و گذرا است وملموس ترین عامل طبیعت (کپی טבעת) که ما را در استفاده از زمان یاری میدهد گردش ماه به دور زمین و گردش زمین به دور خورشید است و ماه در منظومۀ شمسی (کپی از عبری שמש ) نزدیک ترین به زمین بوده و از این جهت هر ماه بر روی نعمت گردش کرات دعای مخصوص آن را با رویت ماه تازه بیان میکنیم. و هر بیست و هشت سال دعای بر روی خورشید قرائت میشود که این دعا در روز چهارشنبه 8 اوریل 2009 بین طلوع خورشید تا سه ساعت بعد از طلوع این دعا خوانده شد.

رومیان برای ضربه زدن به یهودیان از اجرای این مراسم جلوگیری میکرده و جریمۀ سختی برای یهودیانی که تقویم عبری را پیروی کنند به اجرا میگذاشتند.

 

همانطور که در مبحث دیگر توضیح دادم اهمیت داشتن تقویم در یهودیت برای ما حیاتی است از این جهت که حداوند قبل از دادن ده فرمان و سپس توراه به یهودیان دستور داد که برای خود گاه شمار و تقویم داشته باشند.

دشمنان یهودیت با آگاهی از اهمیت تقویم در یهودیت همیشه در صدد از بین بردن تقویم عبری و مانع از یاد آوری تاریخ  برای یهودیان بودند.

آنان میدانستند که با دست بردن و منحل کردن این قسمت از فرهنگ یهودیان مدتی نه چندان طولانی باعث سردرگمی و بی هویت شدن این ملت میشود و در این راه بسیاری از یهودیان در دوران اسارت خود توسط یونانیان با این دسیسه درگیر شده وتعداد زیادی در این درگیری برای بر قراری تقویم عبری جان خود را از دست دادند.

در تاریخ یهود تمام اعیاد دقیقا ثبت شده و هر عید دقیا در زمان وقوع آن برگذار میشود در صورتی که دیگر ملتها همچین ادعایی را نمیتوانند داشته باشند.

برای مثال در تاریخ میلادی در هر دوره از حکمفرمایی امپراتورهای رم اسامی ماه و تعداد روزهای آن به نام و به سلیقۀ امپراتور وقت تغیر میکرد.

برای درک اینکه اهمیت داشتن تاریخ دقیق (کپی דקק) را بریتان تشریح کنم سری به تاریخ اروپا و ایران میزنیم.

امروزه اکثریت کشورهای دنیا سال جدید خود را بر مبدا تاریخ میلادی (کپی מלד) تنظیم کرده اند، آیا به نظر شما این تاریخ دقیقی است.

از آنجا که مبدا تاریخ میلادی میبایست از تولد (کپی תולד)حضرت مسیح شروع شود که در بهار بوده  ولی امروزه تولد او در زمستان و در ماه دسامبر جشن گرفته میشود که تمام فرقه های مختلف مسیحیت در آن اختلاف نظر دارندصورت گرفت به این جهت بود که کلیسا از اینکه تعداد زیادی از ارتشیان رم گرایش به میترای پارسیان دارند و جشن تولد او را در 25 دسامبر جشن میکیرند واز طرف دیگر برای جلب زهره پرستان که پیروان زیادی در یونان داشتند و آنان نیز در دسامبر جشن خود را بر گذار میکردند تصمیم بر آن شد که آیین تولد مسیح از تاریخ واقعی که بهار بود به دسامبر تغیر کند.

برای سالیان زیادی برگذاری مراسم کریسمس به صورت امروز برگذار نمیشد و اختلاف شدیدی در بین فرقه های مسیحیت دراین رابطه وجود داشت به طوری که پروتستانها در انگلستان کاملا مخالف مراسم کریسمس بودند و در سال 1642 پس از پیروزی در جنگ داخلی بین پروتستانها و خانوادۀ سلطنتی مراسم کریسمس غیر قانونی اعلام شد و این غیر قانونی بودن کریسمس در انگلستان تا سال 1652 ادامه داشت که پس از سال 1652 و به قدرت رسیدن خانوادۀ سلطنتی این مراسم دوباره جنبۀ قانونی به خود گرفت.

این اختلاف حتی به امریکا هم کشیده شد به طوری که در سال 1659 دادگاه کل ماساچوست اعلام کرد که مراسم کریسمس غیر قانونی است.

Henry word butcher .

کشیش معروف قرن 19 که در سال 1813 متولد شده در خاطراتش مینویسد که تا قبل 30 سالگی نمیدانسته کریسمس چیست تنها در زمان کودکی در کنه تیکت مشاهده کرده. 1789 کنگره آمریکا در 25 دسامبر برقرار بوده و هیچ مراسمی در آن روز صورت نمیگرفته. و کلا در آن سالها در آمریکا شمالیها موافق  کریسمس بودند.

Penne L Restad.

پرفسور  از دانشگاه تگزاس در کتاب خود (کریسمس در تاریخ آمریکا) علت رواج کریسمس را در آمریکا به این صورت مطرح میکند که.چون بیشتر مهاجرین به آمریکا بعد از جنگ داخلی آمریکا کاتولیکها ی آلمانی و روسی بودند از این جهت با آوردن کریسمس به آمریکا آن را رواج دادند، و در طی 100 سال اخیر در جهان نشر پیدا کرده و یک حالت بیشتر تجاری به خود گرفته در صورتی که قبل از آن همانطور که اشاره شد مخالفین زیاد داشته و حتی در قرن چهارم رهبر مسیحیان وقت  مخالف شدید مراسم کریسمس بود.

در کنار کریسمس، آیین های این مراسم هم داستان خود را دارد وجالب توجه بخصوص ما ایرانیان است

Santa clues.

نماد مهم و معروف ایام کریسمس که امروزه میلیاردها دلار را به بازرهای جهان واریز میکند شخصیت   یا به عبارتی بابا نوئل است.

شکل گیری این شخصیت در کشور همجوار ایران صورت گرفت، بدین ترتیب که در سالهای 300 میلادی در شهرک مایرا در فنیقیه

کشیش یا بهتر بگویم بیشاپ آن شهر  Saint Nicolas
که از یک خانوادۀ ثروت مند بوده بخاطر کارهای خیر خواهانه اش در میان مردم از محبوبیت خواصی برخوردار میشود و از ثروت خود برای کمک به فقرا استفاده میکرده ، آورده شده که در یک مورد پدری که سه دختر خود را به تن فروشی مجبور کرده بوده با کمک این کشیش که مقداری از سکه های طلا را در سه کیسه کرده وبا پرتاب کردن آنها  از پنجرۀ خانۀ این سه دختر آنان را از زندگی فلاکت بارشان نجات میدهد

Saint Nicolas پیروان .

پس از مرگش بنای یادبودی در ایتالیا میسازند و هر سال تولد او را در 6 دسامبر جشن میگیرند.

محبوبیت این کشیش از غرب به سراسر اروپا و بعد ها به آمریکا کشیده میشود.

مردم در کشورهای مختلف از این قهرمان خود شمایل مختلفی را ترسیم میکنند، در ایتالیا او را با ریشی سفید با ردای قرمز رنگ سوار بر اسب سفید ترسیم میکنند. اما در هلند او را با ریش سفید و لباس قرمزسوار برکشتی ترسیم میکنند به اضافه دستیاری که این دست یار در ایران بیشتر به محبوبیت میرسد تا در اروپا ویا آمریکا

BlackPeter.

 یک آدم سیاه پوست  را در کنارش  قرار دادند که با لباسهای خیلی رنگارنگ وشاد هدایای  ها و مردم تقسیم با حرکاتی آنان را شاد میگرداند.

از انجا که در اروپا و بعد در آمریکا ترویج مسیحیت و سپس مسئلۀ برده داری این شخصیت سیاهپوست سئوال بر انگیز میشد این دو شخصیت داستان ما هر کدام به جهت دیگری رفتند.

Black Peter و Saint Nicolas به احتمال زیاد در ایران تبدیل به عمو نوروز و حاجی فیروز شدند چرا که به غیر از داستان ذکر شده هیچ دلیل قطعی برای پیدایش این دو شخصیت ایرانی در دست نیست.

هنگامی که شهرت این دو شخصیت از ترکیه به اروپا و بعد به آمریکا رسیده مسلمآ دنباله روی آنان در ایران به مراتب بیشتر از دیگر کشورها بوده.

همانطور که امروزه در طی کمتر از بیست سال در ایران وکشورهای عربی روز عشاق را برگذار میکنند بطوری که کشور عربستان در این روز از فروش هدایا به رنگ قرمز خودداری میکند در آن زمان  هم مردم ایران بخصوص در دوران عثمانی دنباله رو حرکت های فرهنگی در ترکیه ان زمان بودند.

برای مثال ادعای امام زمان (کپی از عبریאמם זמן) بودن شبتای سیوی نمونۀ خوبی از تاثیر یک حرکت ایدئولوژی از ترکیه به دیگر کشورها نیز میتوان یاد کرد که مبحث کاملا مفصل و در خور توجه ایرانیان بخصوص طرفداران مولانا و دراویش است.

شبتای سیوی با فشار پادشای عثمانی تغیر مذهب داد و از یهودیت به اسلام گروید که باعث خودکشی تعداد بیشماری از پیروانش گردید و همچنین باعث حرکت نوینی در فرقۀ صوفیگری شد.

Clement Clarke moore.

درسال 1822 نویسندۀ معروف نیویورک بنام  که به چند زبان تسلط کامل داشت و از معروفترین نوشته های او دیکشنری عبری اوست.شعری را در وصف شب کریسمس مینویسد که مورد توجه اعضای خانواده قرار میگیرد و از آنجا که او نویسندۀ آثار مهمی بوده راضی به چاپ این شعر در روزنامه نمیشود و اصرار خانواده برای به چاپ رساندن این شعر راه به جایی نمیبرد تا اینکه یکی از دوستان خانواده با کپی کردن شعر و در اختیار قرار دادن آن به یکی از روزنامه های محلی مورد توجه زیاد مردم قرار میگیرد بطوری که در مدت کوتاهی در سراسر کشور منتشر میشود که یکی از معروفترین اشعار کریسمس است. مدتی بعد با معروف شدن سانتا کارتونیست معروفی بنام   با به تصویر در آوردن سانتا به شکل و شمایل امروزی با عث خلق چهره ای میشود که امروزه میلیاردها دلار را به بازار دنیا سرازیر میکند.              

امروزه خیلی از مردم جهان مراسم کریسمس را یک واقعۀ تاریخی و مذهبی به حساب میاورند در صورتی که جنبۀ اقتصادی آن بیشتر باعث رواج این مراسم در طی صد سال اخیر شده و بیشتر هویت شرطی دارد و نه واقعی.

در کنار مراسم کریسمس عید پاک است که در واقع همان مراسم موعد پسح بوده که مدتها با نام پاسکال از آن نام برده میشده که به مرور زمان این نام و مراسم که همان مراسم پسح بود هویت خود را از دست داد وامروزه از لحاظ اقتصادی مورد توجه میباشد. 

مراسم واعیاد در ایران از این قاعده نیز مستثنا نبوده که مهمترین آن مراسم عید نوروز است که هویت آن نیز از واقعیت دور است.

اگر شما بخواهید در مورد عید نوروز تحقیق کنید به راحتی متوجه اولین واقعیت میشوید این ایست که بر خلاف باور اکثر مردم که نوروز را یک عید زرتشتی میدانند درست نبوده و در اوستا در مورد نوروز ذکری نشده .

در واقعه ریشۀ عید نوروز بیشتر جنبۀ افسانه ای دارد تا واقعی، اگر نوروز را به زرتشتیان نسبت داده میشود و آغاز بهار و تولد زرتشت را جشن میگیرند این نمیتواند درست باشد چرا که در موردتولد زرتشت هیچ گونه سندیتی وجود ندارد و یک تاریخ شرطی برای وی در نظر گرفته شده.

و اگر آن را به شروع بهار و آغاز این فصل نسبت میدهند آن هم خریداری ندارد چرا که زرتشتیان تقویم دقیقی نداشته که بخواهند آغاز بهار را با آن جشن بگیرند بطوری که آورده شده که زرتشتیان به دلیل ناتوانی در حساب زمان عید نوروز را در پائیز نیز جشن گرفته اند.

 

نظریۀ دیگر در مورد نوروز که در باور ایرانیان وجود دارد آن است که این جشن به دوران سلطنت جمشید شاه بر میگردد هنگامی که جمشید شاه با اسیر کردن رئیس دیو ها و اجنه به آنها دستور ساختن ارابۀ پرنده میدهد و روزی که جمشید با این ارابه پرواز میکند جشن میگیرد و از آنجا که این جشن پرواز اول بهار بوده این مراسم به صورت جشن امروزی در آمده.

حتی در برخی از موارد در مورد پیدایش نوروز به نظریاتی برخورد میکنید که واقعآ دور از ذهن بوده و کمتر انسان اهل منطقی آن را میتواند باور کند.

براستی حقیقت چیست و چرا بخصوص مردم ایران همیشه از واقعیات تاریخی خود دور نگاه داشته میشوند و از روشن شدن اذهان مردم جلوگیری میگردد؟

 

برای بهتر روشن شدن این مورد اجازه دهید کمی به خود کلمۀ تقویم ( תتקقןویםم ) که طبق معمول کپی شده از عبری به عربی است دقت کنیم.

ریشه کلمۀ  عبری تقویم از קום به معنی بلند شدن گرفته شده و کلمه های  مشتق دیگری مانند قامت ( کپی קמת )و  مقاومت (کپی מקות )  که  حرف به حرف از عبری به عربی کپی شده بیان گراهمیت تقویم در یک جامعه را دارد و فقط معنی تحت الفظی  روز شمار ندارد. در ضمن کلمۀ روز نیز کپی عبری است ( רرןوזز چرخیدن).

همانطور که در مبحث اعیاد توضیح دادم اعیاد در یهودیت ورای باور دیگر ملتها  مقام خواصی دارد و از دقت بی نظیری برخوردار است که هیچ کدام از تقویمهای مرسوم در جهان به دقت آن نمیرسد.

تقویم میلادی که در هر دوره طبق دستور امپراتورهای وقت تغیر داده شده  هر چند سال دارای خطای زمانی است، تقویم هجری قمری که اختلاف زمانی فاحش آن هر ساله محسوس است و تقویم جلالی نیز که در دوره سلجوقیان تنظیم شده نسبت به هجری قمری دقیق تر است اما به دقت تقویم عبری نیست و دلیل اصلی آن این است که تمامی تقویمهای ذکر شده از دو جزً شرطی و حقیقی تشکیل شده اما تقویم عبری بر روی دو شاخص اصلی و حقیقی یعنی خورشید و ماه  و پنج شاخص جانبی و حقیقی منظومۀ شمسی ( کپی שמש ) کیوان، مشتری، مریخ، زهره و تیر تنظیم شده و این سیستم زمانی صدها سال قبل از آن تدوین شده که ملتهای دیگر از جمله ایرانیان باور داشتند که دنیا بر روی شاخ گاو میچرخد وهنگام تحویل سال دنیا از یک شاخ گاو به شاخ دیگر گاو میافتد و به همین دلیل تخم مرغ بر روی آینه میگذاشتند تا در موقع انتقال دنیا از این شاخ به آن شاخ در زمان ( کپیזמן ) تحویل سال شاهد چرخش تخم مرغ بر روی آینه شوند.

همانطور که از دوستان درخواست کردم سئوال خیلی ساده در مورد نوروز این است چرا در فرهنگی که عدد 13 نحس میباشد ایام برگزاری عید نوروز که آغاز آن با تمام مواد با برکت و شئون دار جشن گرفته میشود به تعداد روزهایی جشن گرفته میشود که نحس میباشد و کلا عدد 13 چرا در تمام جامعۀ اسلامی و مسیحی نحس معرفی شده و مانند کودکانی که از کودکی از موجودی خیالی وترسناک به نام لولو چشم ترسیده شده اند از این عدد ملتها فراری هستند بطوری که در کشوری مانند آمریکا  در بعظی از آسانسورها شمارۀ طبقۀ 13 وجود ندارد ویا در ساختمانهای چند طبقه یا طبقۀ سیزدهم شماره دیگری گذاشته شده و یا با اجارۀ کمتری واگذار میشود.

از آنجا که تمام اتفاقات و وقایع تصادفات و باز هم تکرار میکنم به قول کمدین معروف ساشا کهن حتی انقراض دایناسورها هم به یهودیان نسبت میدهند، این بار باافتخار میگویم که دلیل نحسی سیزده بواسطۀ ارزش دار بودن این عدد در فرهنگ یهود است.

در عبری ارزش عددی کلمۀ عشق برابر با 13 است و ارزش عددی نام حداوند 26 است و همیشه وقتی بین دو شخص، زن و شوهر، یا شریک و یا دوست عشق باشد چون دو عشق وجود دارد حاصل آن دو عشق وجود حداوند است که در میان آنان قرار میگیرد.

حداوند طبق تورا در پاراشا  (سوره، کلمۀ کپی شده از عبری ס سוو ר ره) ویقهل پاسوخ ( آیه ، کپی از عبری به عربی אآיیהه ) پنجم ،  به یهودیان دستور میدهند که برای ساختن میشکان ( مسکن، کپی از عبری به عربی מمשسכکןن )13 هدیه را با عشق  آورده تا این مکان مقدس را توسط نابغه ای بنام بصل ال از سبط یهودا ساخته شود. این 13 هدیه از این قرار بودند، طلا، نقره، مس، پشم آبی رنگ، پشم ارغوانی، پشم سرخ، کتان، موی بز، پوست قوچ قرمز رنگ، پوست تحش یک حیوان نادر دریایی،چوب اقاقیا، روغن برای روشنایی، عطریجات برای بخور و روغن معطر برای مسخ.

یهودیان در اولین سال خروج از مصر در سال 2448 عبری دقیقآ 3327 سال پیش دستور ساختن میشکان را گرفتند و روز  اول ماه اول سال دوم خروج از مصر میشکان افتتاح شد، به عبارتی در اول بهار سال 2449 عبری دقیقا 3328 پیش جشن افتتاحیه میشکان به مدت 13 روز در مقابل 13 هدیه ای که در ساختن میشکان یا به عبارتی بیت المقدس (کلمۀ کپی شده از عبری בית המקדש) سیار آورده بودند جشن گرفته و قربانی آوردند،  از این رو باعث نزول جلال ( کپی גלל)حداوند در میان جامعه گشتند، بدنبال آن  در روز چهاردهم مراسم پسح که به یادبود آزادگی یهودیان از بردگی مصریان بود جشن گرفته شد که تا به امروز ادمه دارد و در میان ایرانیان به نام عید فطیر معروف است.این جشن طبق دستور توراه به مدت هفت روز در کشور اسراییل برگزاروامروزه به مدت هشت روز در خارج از اسراییل جشن گرفته میشود. امروزه جشن افتاحیه میشکان به علت خرابی بیت المقدس انجام نمیشود ولی در دعای روزانه دعای مخصوص این سیزده روز خونده میشود. آخرین باری که مراسم جشن افتتاحیه میشکان اجرا میشده در دورۀ هخامنشیان بوده که در آن دوره یهودیان با کمک داریوش دوم به موفق ساختن بیت المقدس میشوند و تمام مراسم  را در آن زمان به اجرا در میآ وردند.

بنی اسراییل پس از چهل سال بیابانگردی  و ورود به کشور اسراییل بیت المقدس اول را ساختند.

طبق دستور حداوند در تورا، پاراشای میشپاطیم به یهودیان دستور میدهد در ماه بهار جشن پسح را اجرا کنید چون در این ماه شما را از بردگی آزاد کردم.

در جشن پسح یهودیان در طی مدت 3328 سال به یاد آزادی خود در مصر و خوردن مصا (نان فطیر) در هنگام خروج از مصر در سراسر جهان از خوردن هر گونه خمیر مایه خودداری کرده و در طی این مدت هفت روز و در خارج از کشور اسراییل به مدت هشت روز بجای نان از مصا و یا به قول ایرانیان نان فطیر میخورند و از داشتن هر گونه خمیر مایه خود داری میکنند از این جهت مدتی قبل از رسیدن موعد پسح تمام خانه را تمیز کرده و جستجو میکنند که هیچ گونه خوردۀ نان ویا فراوردۀ خمیر مایه در خانه موجود نباشد، و خانه تکانی قبل از پسح یکی از مراسم مهم است که بعد از تمیز کردن خانه و املاک شخصی دعای مخصوص این جستجو وتمیز کاری خوانده میشود وتمامی فراورده های که از خمیر مایع به عمل آمده را جمع کرده و میسوزانند.

دو هفته قبل از شروع واقعی بهار بر طبق تقویم عبری (زمانی که گردش زمین به دور خورشید و گردش ماه به درو زمین کامل میشود).

یهودیان در سراسر دنیا جشن بزرگی را برگذار میکنند. این جشن  که یاد آور نجات یهودیان از دسیسۀ معاون خشایارشاه که در سال 3393 عبری به سلطنت رسید اتفاق افتاده بر پا میشود که در اصل یک جشن یهودیان ایرانی است که پس از پراکنده شدن یهودیان از ایران در سراسر دنیا در طی بیش از دو هزار سال در سرا سر دنیا با گرفتن روزه و قرائت این واقعۀ تاریخی از روی تورا با  جشن وپایکوپی وآتش بازی برگذار میشود.

در شب اول و دوم پسح مراسم سدر برگذار میشود بدین ترتیب که بر سر سفره هفت نوع خوراکی گذاشته میشود که هر کدام نشان از زمان اسارت در دوران مصر را دارد.

مصا، سبزی تلخ،حلق،کرفس، سرکه، تخم مرغ، بازوی بره کباب شده.

مصا برای یاد آوری زمانی است که یهودیان نان فقیرانه و بردگی میخوردند.

سبزی تلخ یاد آورد درد ورنج دوران بردگی است

حلق، که چیزی شبیه سمنو است و به رنگ گل میباشد به یاد خشت زنی در آن ایام است.

کرفس، سختی و کار دشوار.

سرکه، یاد آور عرق و زجر دوران بردگی.

تخم مرغ، یاد آور قربانی برای حداوند.

بازوی برۀ کباب شده، یاد آور قیام یهویان و جنگ علیه بت مصریان که بره را مورد پرستش قرار میدادند.

مراسم پسح در اسراييل به مدت هفت روز و در خارج از اسراييل به مدت هشت روز بر گذار ميشود. روز آخر پسح يهوديان به باغ يا گردشگاها رفته  و به رقص پايکوبي ميگذرانند. اين مراسم روز باغ که در ايران به سيزده بدر معروف است در بين مسيحيان سوريه اي و لبناني که آنان هم دقيقا در زمان پسح مراسم  Easter يا همان طور که در فيلم بالا مشاهده کرديد مراسم پسح تغير داده شده را جشن ميگيرند در آخر عيد پاک آنان هم به باغ و گردشگاها ميروند.

پس از برگذاری شب پسح در شب دوم یهودیان آغاز به خواندن دعای مخصوصی میشوند که به مدت هفت هفته ادامه میابد که به موعد شاوعوت زمان قبول تورا از جانب حداوند است میرسد.

مراسم پسح و پیام آزادی ان برای بشریت آنچنان حیاتی است که یهودیان به جز مراسم جشن پسح هر روزه در نماز روزانه در خواندن دعای بعد از خوردن غذا، در مراسم قیدوش شب شبات، در مراسم عقد، در مراسم ختنه و…. همیشه متذکر میشویم که ما برده بوده و حداوند ما را آزاد فرموده و باید آزاده باشیم.

واین پیام آزاد منشی به آدم هویت میدهد که بردۀ هیچ نظامی نباشد و این جنگ هویت هزاران سال است که در آیین یهود بر ضد نظام یونانی که امروزه به نحو دیگری خود را جلوه میدهد وجود داشته و ادامه دارد.

با خلاصۀ ای از مراسم و آیین یهودیان و با در نظر گرفتن اینکه یهودیان در دوران هخامنشی با جمعیت انبوه در آن زمان که بین یک تا یکونیم میلیون بر آورد میکنند ویک جامعه اثر گذار آن دوره بوده اند و در گمارای استر میخوانیم که خشایار شاه خود را ناجی و ماشیح یهودیان امام زمان ( کپی عبری به عربی אاמماםم זزמماןن)  میدانسته واز این رو برای جلب توجه آنان پایتخت خود را به شوش که مرکز تجمع اساتید یهود بود انتقال داد، و با برگذاری جشنی با شکوه شسصت هزار تن از یهودیان شوش را در مهمانی خود دعوت کرد که در این جشن از وسایل بیت المقدس که از جنگ با بخت النصر به او رسیده بود استفاده کرد و خود لباس کهن  (کپی כהן)گادل یا کاهن اعظم یهودیان را به تن کرد تا هم پس از سه سال به قدرت رسیدن مراسم تاجگذاری انجام دهد، وهمچنین در هیبت کهن گادل یهودیان رابه ناجی بودن خود راضی کند. و با در نظر گرفتن اینکه یهودیان با داشتن وزرایی در دربار مانند دانیال، مردخای، عزرا صوفر و همچنین انتخاب فرماندار برای کشور اسراییل از طریق درباردولت هخامنشی و با داشتن ملکۀ یهودی بنام استر و قانون گذار کشور بودند.

حال سئوال اين است ، به نظر شما کدام منطقی میرسد که مراسم نوروز همان مراسم پسح است که در دوران هخامنشی به نحو باشکوهی
جشن گرفته میشده و یا به روایت به حساب تاریخ نویسان جشن خلبانی جمشید شاه افسا نه ای

همانطور که ذکر شد در تقویم میلادی عید پاک یا کاملا تائید شده که همان موعد پسح است که به مرور زمان تغیر .

اما چرا این همه پرده پوشی در مورد تاریخ واقعی یهودیان ایران وجود دارد، نه فقط در این مورد پرده پوشی شده بلکه شدیدآ دروغ پردازی گردیده.

تنها جواب را میتوان در پیام پسح ودیگر مراسم یهودی جستجو کرد و آن ارزش انسانیت و آزاد زیستن است.

به همین دلیل است که تاریخ واقعی و یهودیت حقیقی به مردم معرفي نکرده اند هيچ ، بلکه با  منحرف کردن اذهان مردم بی شرمانه تهمت خون بچه مسلمان در فطیر کردن را به خورد مردم میدهند  و متاسفانه در جامعۀ مسیحی شخصیت بچۀ مسلمان طفل مسیحی میشود.

دسیسه هایی از این نوع باعث شد که جمعیت انبوه یهودیان پس از دوره هخامنشیان و با روی کار آمدن ساسانیان و شروع آزار و اذيت يهوديان بخصوص در دوره ماني و مزدکيان جمعيت يهوديان رو به تحليل رفت تا به امروز که به جمعیت اندک ولی مطرح دنیا رسیده.

شما فقط به ریشه یابی کلمات عربی دقت کنید براحتی میتوانید عمق و تاثیر یهودیت رادر فرهنگ ایران و عرب درک کنید.

متاسفانه با مطالعۀ تاریخ یهود مشاهده میکنیم که ضربۀ مرگبار به یهودیت از طرف نسلی بوده که ریشۀ یهودی داشته اند.

حال به نظر شما عید شما مبارک است یا  عید فطیرتان مبارک ؟

به هر طریق که مایل باشید هر دو کلمات عبری است!

عید مبارک   עعיیדد    מمבباרرכک

  در صورتی که مطالبی که به نظر شما رسید توانسته کمی توجه شما را به جستجوی تاریخ حقیقی مملکتمان

جلب کند لطفا به دوستان دیگر خود نیز این آگاهی را برسانید.

 

برای دوستان دیگری که مایل به آشنایی با تاریخ واقعی یهودیان ایران وحتی تاریخ واقعی ایران هستند، کتابهای  شادروان  حبیب لوی و تاریخ یهودیان ایران بقلم ناتان بن داوید همچنین ترجمۀ تاریخچۀ پوریم را پیشنهاد میکنم.

 

 

موعد پسح عید آزادی را به تمامی آزاد منشان شاد باش میگویم

 

        فرزاد משה    لس آنجلس  نیسان 5775 عبری – فروردین 1394 جلالی

No Comments

Post a Comment